מבצע איזוטופ (חטיפת מטוס סבנה)

סיפור חטיפתו של מטוס סבנה בידי ארגון ספטמבר השחור בשנת 1972
1972
רקע בספטמבר 1970 התנהל בירדן מאבק מזוין בין אש"ף לצבא הירדני. מאבק זה הסתיים באלפי הרוגים מקרב אש"ף ובסילוקו של הארגון מירדן ללבנון. כתוצאה מהאירועים הללו הוקם ארגון "ספטמבר השחור", אשר שם לעצמו למטרה לנקום במלך חוסיין ולפגוע במטרות ירדניות. עד חטיפת מטוס סבנה לא פעל הארגון נגד יעדים ישראליים ולא היה ברור אם בכוונתו לפעול נגד יעדים אלו.

ב-8 מאי 1972 יצא מטוס של חברת התעופה הבלגית סבנה מבריסל לנמל התעופה בלוד. כאשר היה המטוס מעל יוגוסלביה, השתלטו עליו ארבעה חמושים – 2 נשים ו-2 גברים, אשר עלו על המטוס בבריסל עם דרכונים ישראליים מזויפים.
אלה היו חברי ארגון "ספטמבר השחור", והם הודיעו לקברניט המטוס כי המטוס נחטף, אך היעד לא משתנה – עליו להנחית את המטוס בשדה התעופה בלוד.

את ההודעה על החטיפה העביר ללוד מגדל הפיקוח בניקוסיה שבקפריסין. בתוך דקות ספורות הידיעה נמסרה לחיל האוויר ולאגף המבצעים במטכ"ל. כוחות גדולים של צה"ל, בהם סיירת מטכ"ל ובכירי הפיקוד, הוזנקו מיד לשדה התעופה לחכות למטוס החטוף. המטוס הורשה לנחות בנתב"ג והופנה למסלול צדדי.

החוטפים דרשו לשחרר 317 מחבלים שהיו עצורים בישראל בתמורה לשחרור החטופים על המטוס. בעוד גורמים צבאיים וגורמים מהשב"כ ניהלו משא ומתן עם החוטפים, החלו בצה"ל לגבש תכנית פעולה לשחרור החטופים.



קולות מלחמה - שחרור מטוס סבנה- ערוץ 10
 

היערכות למבצע ואיסוף מודיעין

התכניות למבצע, אשר כונה "מבצע איזוטופ", נולדו כשנה וחצי קודם לכן, בעקבות גל פיגועים נגד התעופה האזרחית בעולם, שהגיע לשיאו בשנת 1970 עת חטפו מחבלים מאותו ארגון ארבעה מטוסים של חברות אמריקניות, הנחיתו אותם בירדן ופוצצו אותם. כבר אז עלה החשש בצה"ל מפני תרחיש דומה אשר יקרה בישראל (לאו דווקא מצד ארגון "ספטמבר השחור" אשר בשלב זה עוד לא היה ברור יחסו לישראל), ובהתאם נערך צה"ל לאפשרות של הנחתת מטוס "עוין" בישראל.

יחידות שונות בצה"ל, אשר בעת תכנון המבצע העתידי הזה העריך המטכ"ל כי הן יבצעו את המשימה, התאמנו מבעוד מועד וביצעו כמה תרגילים מכינים.
רצה הגורל ודווקא סיירת מטכ"ל לא התאמנה כלל למבצע הספציפי הזה, ועם זאת ברגע המכריע הוחלט כי היא זו שתפרוץ למטוס בגלל היותה היחידה המובחרת של צה"ל, יחידה שהוכיחה את עצמה במבצעים חשאיים רבים.

מכיוון שכך, ביום החטיפה עצמו, הוחלט כי היחידה תתרגל במקום את תכנית הפריצה, ולצורך כך תשתמש במטוס מושבת מדגם בואינג 707. זה היה מטוס ישן אשר עמד מחוץ למסלולים ושימש את חברת אל על לצורכי הדרכה.

תכנון המבצע התקדם, אך דווקא צעד מפתיע מצדם של החוטפים סייע לגבש את תכנית הפעולה הרצויה. החוטפים שלחו למגדל הפיקוח את הקברניט של המטוס, רג´ינלד לוי,  ובידיו שקית עם חומר נפץ לדוגמה. החוטפים איימו כי יפוצצו את המטוס אם האסירים לא ישוחררו עד המועד שקבעו.

כך קרה שללא כוונת החוטפים, היה לוי למקור מודיעני חשוב ביותר. הוא סיפק מידע חיוני חדש ועדכני על הנעשה בתוך המטוס וכן פרטים על מבנה המטוס, על מספר החוטפים ועל מצבם של בני הערובה, תיאר את כלי הנשק ואת חומרי הנפץ ואת מיקומם במטוס.

בד בבד, בזמן שהיחידה וצה"ל נערכים למבצע צבאי, המשיך להתנהל המשא ומתן עם החוטפים. כבר בשלבים הראשונים של המשא ומתן, בעוד דעתם של החוטפים מוסחת בשיחה עם מגדל הפיקוח, הורה שר הביטחון משה דיין לחבל במטוס החטוף כדי שלא יוכל להמריא.

קפטן לוי מסר לחוטפים, לבקשת כוחות הביטחון, כי ישראל קיבלה את תנאיהם לשחרור המחבלים, וכמו כן היא תשלח אספקה של דלק ומים, וכן מכונאים שיתקנו את הנזקים במטוס, כדי שיוכל להמריא. אז החל משא ומתן עם החוטפים כדי שיאפשרו לטכנאים להתקרב, "לתקן" את המטוס ו"לתדלק" אותו.  
 

מהלך המבצע

ב-9 במאי יצא לפועל מבצע "איזוטופ". צוות של 16 לוחמי סיירת מטכ"ל, בפיקודו של מפקד היחידה דאז – אהוד ברק, החל להתקרב למטוס. הלוחמים הגיעו מחופשים לטכנאים, שכביכול באו לטפל במטוס, ולבשו לצורך כך סרבלים לבנים.

הכוח (המורכב מהצוות הלוחם המחופש לטכנאים) יצא לדרך בקרוניות של חברת אל על. מאחורי הכוח, בטווח של כ-2 ק"מ, התקדמה "חבורת פיקוד קדמית" (חפ"ק*) של אלוף המרכז וחוליית סילוק פצצות. 

ה"טכנאים" החלו להתקרב בזה אחר זה לעבר המטוס, התארגנו במקומות שיועדו להם מתחת למטוס והחלו "לתקן" אותו. לאחר שמפקדי כל החוליות סימנו כי הם מוכנים, שרק אהוד ברק את השריקה המוסכמת לתחילת הפריצה. מרגע זה פעלו כל הכוחות יחדיו, כאשר "כוח המזרנים" התקדם לעבר המטוס ופרש בזריזות מזרנים מתחת לכל הפתחים והכנפיים, כדי שהנוסעים יוכלו לקפוץ מהמטוס. 

תוך עשר דקות השתלט הצוות על המטוס, הרג שניים מהחוטפים, לכד את שתי המחבלות הנותרות ושִחרר את החטופים. בעת ההשתלטות נפצעו שלושה מהנוסעים, ואחת הפצועות מתה מפצעיה.

אחרית דבר

העובדה שאת חטיפת המטוס ביצע ארגון 
הפתיעה את המודיעין הישראלי, שכן הארגון נחשב עד אז לארגון שפועל בעיקר נגד ירדן. עם זאת, ועל אף גורם ההפתעה, גובשה במהירות תכנית פעולה, וכוחות צה"ל – ובראשם סיירת מטכ"ל –  ביצעו את ההשתלטות על המטוס במהירות ובמקצועיות וכמעט ללא נפגעים.
   
כישלון החטיפה הוריד את המורל הפלסטיני, אך לא ריפה את ידיו של הארגון, שמטרתו הייתה למשוך את תשומת הלב העולמית לבעיה הפלסטינית וכן לשחרר אסירים פלסטינים ואחרים: כ-4 חודשים לאחר מכן ביצע הארגון את טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן.



מתוך ארכיון צה״ל ומערכת הביטחון


*ארגון ספטמבר השחור הוקם על ידי אש"ף ביוזמת יאסר ערפאת מתוך כוונה לנקום במלך חוסיין על אירועי ספטמבר השחור במסגרתם נהרגו אלפי פלסטינים בדיכוי מהומות על ידי צבא ירדן.
ספטמבר השחור היה ארגון טרורפלסטיני פעל בתחילת שנות השבעים. הארגון ידוע לשמצה בשל חטיפתם ורציחתם של אחד-עשר ספורטאים ישראלים באולימפיאדת מינכן ב-1972.


קישור לדו״ח מבצע איזוטופ-ארכיון צה״ל ומשרד הביטחון