המודיעין בתקופת התנ"ך

על פרשיות ריגול בתקופת התנ"ך ועל המקור למילה "מודיעין".
פרשיית "הריגול" הראשונה בתנ"ך מופיעה כבר בספר בראשית, כאשר יוסף הטיח באחיו שבאו למצרים בשל הבצורת בארץ ישראל: "מְרַגְּלִים אַתֶּם לִרְאוֹת אֶת עֶרְוַת הָאָרֶץ בָּאתֶם" (בראשית מב 9). מכאן אפשר להסיק כי הריגול היה ידוע ומקובל במזרח התיכון כבר בימים ההם, והמרגלים אז עשו ככל הנראה בדיוק מה שעושים המרגלים היום: אספו ידיעות בחשאי.

מהכתוב בסיפור זה אפשר להתחקות על מקורה של המילה "מודיעין":
                
"העברית המקראית שבפיו של יוסף אף משתמשת לשם כך בביטוי מיני יפה – המרגלים באו לראות את 'עֶרְוַת הָאָרֶץ', כלומר לחשוף את האסור בראייה. אבל ראיית הערווה וגילויה בתנ"ך מתארים גם מגע מיני, שהוא, כידוע, ידיעה [למילה  "ידיעה" ולמילה "מודיעין" שורש משותף: י-ד-ע]. גם לידיעה יש קשר ברור לנושא הריגול, והיא מופיעה בדבריו של יואב בן צרויה בספר שמואל ב פרק ג, שהאשים אף הוא אורח בריגול. הוא טען אז שביקורו של אבנר בן נר אצל דוד בחברון נועד 'וְלָדַעַת אֶת מוֹצָאֲךָ וְאֶת מוֹבָאֶךָ וְלָדַעַת אֵת כָּל אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה'. בימינו התגלגלה הידיעה הזאת במילה היבשה 'מודיעין', אבל נעים להיזכר בראשיתה."
  (מאיר שלו, ראשית,עמ' 107)                           
 
פרשיות ריגול רבות ומגוונות קיימות בתנ"ך, בהן סיפורם של 12 המרגלים שנשלחו לתור את ארץ כנען קודם הפלישה אליה (במדבר יג-יד),
סיפורם של המרגלים ששלח יהושע ליריחו ו- פרשיית ריגול בזמן מרד אבשלום בדוד.
 אין ספק כי המודיעין ושלוחיו – המרגלים – היו חלק חשוב מההיסטוריה של עם ישראל שנים רבות טרם הקמת מדינת ישראל ולפני שגופי המודיעין, כפי שהם מוכרים לנו היום, החלו בפעולתם החשאית.

12 המרגלים
גוסטב דורה, המרגלים (במדבר, י"ג)
12 המרגלים