השיחה הסודית של נאצר וחוסיין

פרשת השיחה הסודית בין נאצר מנהיג מצרים לחוסיין מלך ירדן, אשר נקלטה על ידי אמ"ן במהלך מלחמת ששת הימים
1967
ב-6 ביוני 1967, היום השני למלחמת ששת הימים, שוחחו  נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר  וחוסיין מלך ירדן בטלפון.
בשיחה זו תיאמו השניים כי יציגו בפומבי קבל עם ועולם מצג שווא ולפיו מטוסים אמריקניים ובריטיים משתתפים במערכה הצבאית לצדה של ישראל. נאצר הציע ששני המנהיגים יצהירו בבוקר יום המחרת כי בהתקפה על שדות התעופה במצרים ובירדן השתתפו מטוסים אמריקניים ובריטיים, שהמריאו מנושאות מטוסים במזרח הים התיכון. שקר זה נועד ככל הנראה לשרת את מערך ההסברה הערבי משום שיש הבדל מהותי בין מפלה מבישה במלחמה נגד מדינה קטנה כמו ישראל ובין תבוסה במלחמה נגד מעצמות המערב – ארצות הברית ובריטניה.
את שיחת הטלפון הזאת, שהתנהלה בקו טלפון אלחוטי, קלט החייל שלמה חבושה מיחידת ההאזנה של אמ"ן, יחידה 515 (כיום יחידה 8200). 


השיחה בין נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר וחוסיין מלך ירדן בטלפון בלויוי כיתוביות

ואלה הדברים שנאמרו בשיחה:

נאצר: "בוקר טוב, הוד מלכותו. אני שומע שהוא רוצה לדעת אם הקרבות נמשכים לכל אורך החזית. האם ידוע לך שארצות הברית משתתפת עם ישראל במלחמה? שנכריז על זה?
"חוסיין מלך ירדן: "אני לא שומע , הקו גרוע ביותר.
"נאצר: "הלו, הוד מלכותך, האם נגיד שארצות הברית ואנגליה או רק ארצות הברית?
"חוסיין : "ארצות הברית ואנגליה."          
נאצר : "...אני אפרסם הודעה ואתה תפרסם הודעה. נדאג לכך שגם הסורים יפרסמו הודעה כי מטוסים אמריקניים ובריטיים משתתפים בנושאות מטוסים שלהם נגדנו. נוציא הודעה, נדגיש את הדבר ונחריף אותו עוד יותר.
"חוסיין : "טוב, בסדר."

(תמלול השיחה מתוך: אלי זעירא, מיתוס מול מציאות – מלחמת יום הכיפורים: כשלונות ולקחים, הוצאת משכל 2004, עמ´ 270)

ואמנם, במהדורת חדשות בשעה 6:00 אשר שידר רדיו קהיר במצרים פורסמה הודעה דרמטית ומפורטת על הקנוניה האמריקנית-בריטית-ישראלית. שעה אחת לאחר מכן חזר גם רדיו עמאן בירדן על גרסה זו. השדרן מסר כי שלוש נושאות מטוסים אמריקניות ובריטיות עוגנות בקרבת החוף הישראלי, ומטוסים ממריאים מעל סיפונן להפצצת כוחות מצרים וירדן. בשעה 9:00 שודרה ידיעה דומה גם ברדיו דמשק בסוריה.

בעקבות הדיווחים הללו, החליט שר הביטחון משה דיין לחשוף את שיחת נאצר-חוסיין  בתקשורת, על אף התנגדותו של האלוף אהרון יריב, ראש אמ"ן באותה עת. יריב התנגד לפרסום השיחה משיקולים מקצועיים מכיוון שחשש שעצם פרסום העובדה שהשיחה נקלטה, יחשוף מקורות ודרכי עבודה של אמ"ן ככלל, ושל יחידת ההאזנה בפרט.

עם זאת, לאחר לבטים רבים ושיקול דעת מעמיק הוחלט בסופו של דבר לפרסם את השיחה בין היתר מתוך החשש שמצרים מנסה, באמצעות ניסיון ההונאה, לגרור את ברית המועצות למלחמה, לכך התחייבה מוסקבה אם ארצות הברית תתערב לצד ישראל.*

כמו כן, קיוו בישראל כי פרסום השיחה יגרום לסכסוך בין נאצר לחוסיין, לאחר שיתגלה כי  שליט מצרים רימה את המלך הירדני. זאת, משום שבסיום השיחה ביניהם נשמע נאצר טוען כי חיל האוויר המצרי הולם משעות הבוקר בשדות התעופה של ישראל, אף על פי שידע כי חיל האוויר שלו חוסל לחלוטין יום קודם במבצע מוקד. על פי ההערכות המודיעין הישראלי, נאצר עשה זאת כדי לחזק את המוטיבציה של חוסיין להעמיק את מעורבותה הצבאית של ירדן במלחמה, ובכך להקל את הלחץ על צבא מצרים.

בשעה 17:00 באותו היום, לאחר הודעת הסבר קצרה, שודרה בגלי צה"ל השיחה כולה, כפי שנקלטה.

יירוט השיחה היה לאחד מסיפורי ההצלחה המפורסמים ביותר של קהילת המודיעין הישראלית. פרסומה תרם לעליית קרנו של המודיעין הישראלי ושיקפה את יכולותיו הטכנולוגיות המתקדמות עקב העובדה שהצליח לחדור לחדרי החדרים של תקשורת אינטימית בין שניים מן המנהיגים הבולטים ביותר של מדינות ערב באותה עת.

מאז 1988 מוצגים סליל ההקלטה והמכשירים המקוריים שקלטו את השיחה והקליטו אותה
 במוזיאון למורשת המודיעין.



*באותה תקופה המלחמה הקרה בין ברית המועצות לארצות הברית הייתה בעיצומה. שתי המעצמות ניסו לשמור על הנכסים האסטרטגיים ועל האינטרסים האסטרטגיים שלהן במזרח התיכון – ארצות הברית הייתה בעלת בריתה של ישראל, וברית המועצות ניצבה לצדן של מדינות ערב.