שירותי המודִיעין הסובייטײם ופעילֹותם בבריטניה ובגרמניה 1941 – 1920

למסמך המלא בפורמט PDF

במהלך המחצית הראשונה של המאה העשרים חווה העולם שתי מלחמות עולם ואירועים נוספים מטלטלים בעלי חשיבות היסטורית. לב ניב, איש אמ”ן ו”נתיב” בעברו, מגיש סקירה מקפת ומפורטת אודות המודיעין הסובייטי בעת ההיא.

הוא קובע כי "בתקופה זו… היו לסובייטים שירותי המודיעין הפעילים ביותר בעולם, וככל הנראה גם היעילים שבהם… בריה”מ, אשר "סבלה מפרנויה ביטחונית… הכריזה מלחמה (אידאולוגית וחתרנית) על כל העולם המערבי—קפיטליסטי”.

דרכים רבות שימשו את הקברניטים הסובייטים כדי להגיע למעמד הזה ולפריסה המסועפת של שלוחות המודיעין ביעדים מגוונים וברבדים שונים, "מערך אינסופי אדיר ממדים”. את נקודת התורפה במערך זה מוצא המחבר ב”היעדר גוף מחקרי—הערכתי של מומחים”, בעיקר בתחום המודיעין המדיני.היקפי הפעילות חובקת העולם של המודיעין הסובייטי ראויים לעיון גם כיום, אף שחלפו שני עשורים וחצי מאז התפרקה ברית המועצות. סקירתו המפורטת של לב ניב מאירה עיני כל המתעניינים בנושא, ומלמדת רבות על התקופה.

המכון לחקר המורשת במרכז למורשת המודיעין (ה—מל”ם) בגלילות, שם לו למטרה לשפוך אור על אירועים ופרשיות בפעילותם של מרכיבי קהילת המודיעין הישראלית ופרקים במודיעין בכלל. כוונתנו היא שפעולותיהם של ארגוני המודיעין ושל אנשיהם, ישמשו כר הולם וראוי להפקת לקחים ולהפצתם לקהל הרחב.

רון כתרי,ראש המכון לחקר המורשת