מקרר התופת בכיכר ציון

כך פוענח פיגוע 'מקרר התופת' בירושלים
1975
ב-4 יולי 1975 התפוצץ בכיכר ציון בירושלים מטען, שהונח בתוך מקרר. בפיגוע נהרגו 14 בני אדם ונפצעו 62. עדי ראיה מסרו פרטים על הרכב שהוביל את מקרר התופת, אך לא את מספרו, ועל-סמך עדויותיהם הורכב קלסתרון של המפגע.

למרות בדיקות נרחבות לא הצליחו גורמי הביטחון להגיע למפגעים. למעלה משנה לאחר הפיגוע התאפשר פענוחו, בעקבות חקירות של פעילי תשתיות טרור של פת"ח, כאשר חוקרי שירות הביטחון הכללי אוספים רסיסי מידע ומצרפים אותם אחד לאחד עד לקבלת התמונה המלאה.
ארגון הפת"ח נטל על עצמו את האחריות לביצוע הפיגוע.
פענוח הפיגוע התאפשר לאחר חודשים של חקירה. ראשיתה, בעדותם של עדי ראיה שמסרו שהמקרר הובל ע"י טנדר מסוג פולקסוואגן כחול.
היה זה קצה  החוט היחידי שממנו החלה חקירה מקיפה, מסועפת ומורכבת שהסתיימה בלכידתם של המפגעים  והבאתם לדין.

שמונה חודשים לאחר הפיגוע – במרץ 1976 – שוטר מהכפר סילוואן, שבמזרח ירושלים, זיהה רכב חשוד, שהמתין בצידי הדרך בין הכפר לעיר העתיקה. השוטר חשד כי מדובר ברכב המעביר סמים. הוא ביקש מהנהג לפתוח את הבגאז´ ונדהם לגלות מטען חבלה, חוטי חשמל ובלון גז – כלומר: מכונית תופת. הנהג נעצר ובחקירתו "גלגל" חוליה של 8 אנשים, שנעצרו אף הם. אחד מהם – מלצר, שעבד במלון המלכים בירושלים, היה מוכר לאחד החוקרים, על-רקע עבודתו.

המלצר הודה בחקירה והסגיר את החוליה ואת פעילותה, ולאחר מכן נידב לחוקריו עוד פרט מידע, שאינו קשור, וכך הוא אמר: "לפני זמן מה הייתי ברבת עמון (בירת ירדן) נכנסתי למספרה להסתפר, ובעודי יושב בכסא עברה ברחוב מכונית פונטיאק אמריקאית, והספר אמר: ´זה גיבור המקרר´". המלצר ציין כי לא הספיק לראות את הנוהג ברכב, אבל הספר הוסיף ואמר כי האיש במוצאו מהכפר תורמוס-עיא (שבנפת רמאללה).
הניסיון לאתר את נהג הפונטיאק, תושב הכפר תורמוס-עיא, לא צלח ובפועל, גם ההתחקות אחר פרט מידע זה הובילה למבוי סתום ולא סייעה בפענוח הפיגוע.

לאחר עבודת חקירה מאומצת של החוקרים, במהלכה חודשה חקירתם של אנשי תשתית זאויה, הצליחה לקשור את אבו סוכר לפח"ע – כל העצורים הודו כי אבו סוכר היה האיש שגייס אותם לפעילות. אך אבו סוכר בשלו: הודו עליו שהוא זה שגייס את המפגעים, אז הוא אמר: "כן, אני גייסתי אותם, אבל זה הכול. אין לי קשר לכלום.. אני לא האחראי עליהם, אני רק אותר ותו לא... אותר של פת"ח...".
ועדיין שום קצה קצהו של מידע על "מקרר התופת"...

בסופו של דבר הודה אבו סוכר על חלקו בפיגוע "מקרר התופת". וכך הוא סיפר: הוא גויס לפת"ח בשנת 1974, עמד בקשר עם המפקדה בדמשק, וקיבל משימות, בין היתר: גיוס פעילים לפעילות טרור, ריקון משלשים והעברת אמל"ח. בהודאתו מסר ג'בארה כי הוא היה שותף לתכנון ביצוע פיגוע מכונית תופת בתל-אביב, שנחשפה טרם הפעלתה, וכי את הרעיון לביצוע פיגוע המקרר הגה ביחד עם באסם טבילה, תושב שכם, שהיה מומחה החבלה של החוליה, לאחר שהתאמן בסוריה בהרכבת חומרי נפץ והנחת מטענים. ההצעה לביצוע הפיגוע הועברה למפקדה בחו"ל וקיבלה את אישורה, ובצידה הדרישה לבצע את הפיגוע בתחילתו של חודש יולי.

מבצעי הפיגוע

פענוח הפרשה התאפשר הודות לשיתוף פעולה של גורמים בקהילת המודיעין,משטרת ישראל, מג"ב ושב”כ

קרא בהרחבה על הפרשה באתר השב״כ>

מקרר התופת