יחידה 504

יח' היומינט (Human Intelligence – מודיעין ממקור אנושי) של אמ"ן וצה"ל, הידועה גם בשמה '504'
"יחידה 504" היא גוף מודיעיני ייחודי באגף המודיעין של צה"ל, הנושאת בחלק משמעותי ובלתי נפרד ממאמץ הביטחון של מדינת ישראל, בהיותו מרכיב חיוני במערך המודיעין של צה"ל. 
 
שורשיה של "יחידה 504" במחלקה הערבית של הפלמ"ח. היחידה הוקמה בשנת 1949 ונקראה "מודיעין 10". מפקדה הראשון היה דוד קרון ז"ל. לאחר מכן, השתנה שמה ל"יחידה 154". בעקבות איחודה עם יחידה 560, שעסקה בחקירת שבויים, היא נקראת "יחידה 504".

קציני היחידה, המכונים קתמי"ם (קצינים לתפקידים מיוחדים), מפעילים סוכנים בארצות ערב השכנות לישראל, בשטחי הרשות הפלשתינית וברצועת עזה.

היחידה אחראית גם לחקירת שבויים על ידי מערך חוקרי שבויים (חקשבי"ם) מקצועיים המפיקים מידע מודיעיני מחקירת שבויי מלחמה, מחבלים, חברי ארגוני טרור, מסתננים ועוד.

ואף על פי שמדובר ביחידת מודיעין קלסית שתפקידה להפיק מודיעין באמצעות בני אדם ("יומינט"), היחידה נותנת מענה ראוי לאתגרים המודיעיניים ומגוון משימות המוטלות עליה על ידי אמ"ן וצה"ל, תוך שמירה על יכולותיה המיוחדות שפותחו בשנות קיומה והמסורת המפוארת שלה.

בנובמבר 2013, העניק ליחידה האלוף כוכבי, ראש אמ"ן, ציון לשבח על פעולה שהוגדרה כ"ראשונה מסוגה, יוצאת דופן, אשר מבטאת יצירתיות, נועזות וחציית גבולות הדמיון".

"יחידה 504" (בעבר "יחידה 154") הייתה מעורבת במשך השנים בפעילויות רבות, כגון:

העלאת יהודי סוריה במסגרת "מבצע להבה" בשנים 1959–1961.
איתור המגילות הגנזות בשנת 1968

"סיירת מטכ"ל" (יחידה 269) התחילה את דרכה בשנת 1957 במסגרת "יחידה 154" כיחידת "מסתערבים". אברהם ארנן, מייסדה המיתולוגי של הסיירת, שהיה מפקד בסיס ביחידה, גיבש את הצוות הראשון במסגרת היחידה.

לימים הופרדה  מן היחידה והוקמה כיחידה עצמאית (לפרטים ראו עמוס גלבוע, מר מודיעין, עמ´ 109). הרעיון להשתמש בטיסנים, לימים מל"טים (מטוסים ללא טייס), נהגה לראשונה בשנת 1968 על ידי רס"ן שבתאי בריל, רמ"ד הפעלה ביחידה באותם ימים, כשקיבל תמונות של גשרים במצרים מסוכן של היחידה (לפרטים ראו עמוס גלבוע, מר מודיעין, עמ´ 363).

כוח משולש: סוכן, מפעיל ולוחם


הצלחת כל משימת הפעלת סוכנים ביחידה, מהקטנה ועד המסובכת ביותר, תלויה בשלושת הגורמים שמשתתפים בה - הסוכן, המפעיל והלוחם. מה תפקידו של כל אחד מהם?

סוכן:

הסוכן הוא המשאב החשוב ביותר. הוא האדם אשר נמצא "בצד השני" ומעביר את המידע המודיעיני. על הסוכן לעשות זאת מבלי לעורר חשד, ומבלי שאף אדם בסביבתו ידע מה תפקידו האמיתי, שמא ייחשף וילכד.

מפעיל:

קצינים לתפקידים מיוחדים (קת"מים), הם ליבת היחידה. הם אלו שמגייסים את הסוכנים ומפעילים אותם -  כל קת"ם אחראי על מספר סוכנים, אותם הוא פוגש ומתדרך לגבי המשך הפעילות והמידע המודיעיני אותו יש להשיג.
הקשר בין מפעיל לסוכן מיוחד במינו, קשר אישי ולא רק מקצועי בלבד, אשר נמשך לעתים שנים רבות. הקשר בנוי על הרבה מאוד אמון, בגלל הסכנות הרבות, לשני הצדדים, אשר כלולות בכל מבצע.

לוחם:

כמו שני הגורמים האחרים, גם הלוחמים מאותרים בקפדנות רבה טרם גיוסם לתפקיד מיוחד זה. הם עוברים טירונות בחטיבת גולני והכשרה פנימית ביחידה, אשר כוללת לחימה בטרור ופעילות חשאית, בארץ ובחו"ל.
לוחמי היחידה מלווים כל מבצע, בכל גזרה, ותפקידם לדאוג לביטחונם של הסוכן, המפעיל ובטחון המבצע - שיישאר בגדר סוד מוחלט. הלוחמים לא מסתפקים בליווי המפגשים ואבטחתם, אלא בונים מבצע שלם סביבם - מבדיקת השטח ווידוא כי אף אחד לא עוקב אחר הסוכן, דרך אבטחת המפגש ועד תיאום דרכי התקשורת לקביעת המפגש הבא.
 
וזהו רק חלק מפעילותה של היחידה, שבה המציאות עולה על כל דמיון.

צל"ש יחידתי, יחידה 504

תאריך: 6 בנובמבר 2013 צל"ש: אלוף, ראש אמ"ן מידע: צל"ש זה הוענק ליחידה 504 עבור פעולה ראשונית מסוגה, יוצאת דופן, אשר מבטאת יצירתיות, נועזות וחציית גבולות הדמיון. אביב כוכבי, אלוף ראש אמ"ן 6 בנובמבר 2013 ______ מדברי ראש אמ"ן, אלוף אביב כוכבי בטקס: "השינוי שביצעה היחידה בשנים האחרונות מאפשר התמודדות עם האתגרים המתפתחים הקיימים באזורנו. אירוע זה הוא ביטוי נוסף לעשייה החשאית פורצת הגבולות של אגף המודיעין".




מתוך סרט בערוץ 2
הטקסט מתוך אתר צה״ל  ומאתר העמותה 504