פרשת מוסטפא חאפט´

סיפור חיסולו של מפקד המודיעין המצרי ברצועת עזה, מוסטפא חאפט', בשנת 1956
1956
קולונל ("ביכבאשי") מוסטפא חאפט´ ( مصطفى حافظ ) היה קצין בכיר בצבא המצרי שעסק בארגון מחבלים ושילוחם מרצועת עזה אל תוך גבולות ישראל, בתקופה שבה עזה הייתה  נתונה לשלטונה של מצרים.
חאפט´ נולד באלכסנדריה שבמצרים בשנת 1922, בבגרותו התגייס לצבא המצרי והתקדם במהירות בסולם הדרגות. עד מהרה נחשב חאפט´ לאחד המוחות הגדולים והמוערכים בצבא המצרי, ובשנת 1949, מונה ל"מפקד המודיעין המצרי ברצועת עזה". משימתו הייתה הפעלת סוכנים בתוך ישראל, והוא היה אחראי לריגול הנגדי ברצועה ולפיקוח על האוכלוסייה הפלסטינית שחיה בה.

טרור בדרום הארץ

כמפקד המודיעין בעזה, הקים חאפט´ את *"יחידת הפדאיון" (בערבית –"המחרפים נפשם"). יחידה זו מנתה כ-600 מפגעים, אנשיה הסתננו לתוך גבולות ישראל במטרה לערער את החיים התקינים מתוך יצירת חורבן והרס ופגיעה בחיי אדם.

באפריל 1956 הצליח חאפט´ להחדיר לישראל, בתוך שבוע אחד בלבד, 200 אנשי פדאיון, ואלה רצחו תושבים וחיילים בכפר חב"ד (אשר נקרא בזמנו שפריר) ובאזור אשקלון.
כל אזור הדרום במדינת ישראל היה משותק בשל הטרור המתמשך.אחד משיאי פעילותם של פדאיון היה רצח של חמישה תלמידי ישיבה בכפר חב"ד. בתום פעולה זו נסוגו המפגעים לדרום הר חברון (שהיה באותה העת בשטחה של ירדן).

פעולות תגמול ישראליות נגד הפדאיון ונגד שולחיהם מהצבא המצרי לא הצליחו להפסיק את החדירות, וראש הממשלה דוד בן גוריון נאלץ להעלות את רמת התגובה הישראלית.
בישראל הגיעו למסקנה כי רק פגיעה אישית במוסטפא חאפט´ תביא לידי הפסקת הטרור מעזה, תוכיח את עוצמתה של התגובה הישראלית ותעביר מסר ליתר מדינות ערב.בתחילת יוני 1956 הורה בן גוריון לרמטכ"ל משה דיין להפעיל את צה"ל בכל דרך אפשרית, לרבות חיסול ממוקד, כדי לסכל את פעילות הפדאיון. דיין הטיל את המשימה על אמ"ן.

תרגיל העוקץ

ראש אמ"ן דאז, יהושפט הרכבי, קבע שהיחידה האחראית להפעלת סוכנים באמ"ן (יחידה 504) תהיה אחראית לביצוע הפעולה.
מפקד היחידה, סא"ל רחביה ורדי, הטיל על בסיס דרום של יחידה 504, ששכן בבאר שבע, לחסל את חאפט´ באמצעות ספר ממולכד.
מכיוון שלא הייתה אפשרות מעשית לשלוח ספר בדואר רגיל (הדבר לא היה מקובל בעזה והיה עשוי לעורר חשד), החליט מפקד בסיס 504 בדרום, גליל אלישיב, לבצע תרגיל עוקץ בעזרת סוכן כפול. המשימה הוטלה על הקת"מ (קצין לתפקידים מיוחדים), צדוק אופיר.

ראשית, היה על אנשי היחידה לבחור את הסוכן הכפול בקפידה רבה. היה ברור כי יש להפעיל "סוכן משוטה" (כלומר סוכן שאינו יודע שנתגלה). לאחר שאותר הסוכן המתאים, אחד אשר מקורב לחאפט´, מפעילו, ביקש ממנו המפעיל הישראלי להעביר ספר קוד-שידור (ספר המשמש להצפנת שידורים מן הסוכן למפעיליו בישראל), ספר חדש לכאורה, למפקד משטרת עזה, לטפי אל-עכאווי, בטענה שהלה הוא סוכן ישראלי בכיר.
בביצוע תרגיל העוקץ סייע סגן מפקד הבסיס, יעקב זגה (גזית).  
המצרים חשדו כי מפקד משטרת עזה, לוטפי אל-עכאווי, הוא סוכן ישראלי המוסר ידיעות לישראל, אף על פי שבפועל הדבר היה משולל כל יסוד. אנשי יחידה 504 העריכו שהסוכן הכפול, שידע על חשדות אלו, ימהר לדווח למוסטפה חאפט´ על הדג השמן שנפל ברשתו.
הם העריכו כי חאפט´ יסתקרן וירצה לבדוק מה נשלח למפקד משטרת עזה, יציץ בספר ואז יתרחש הפיצוץ שישים קץ לחייו.

סופו של קולונל חאפט´

ב-11 ביולי 1956 בשעות אחר הצהריים הגיע הסוכן הכפול למשרדו של מוסטפא חאפט´ וגולל בפניו את המשימה שהטיל עליו מפעילו הישראלי. הקולונל "בלע" את הפיתיון –  תחילה התלבט אם לאפשר לסוכן להעביר את החבילה או פשוט לעצור את מפקד משטרת עזה.
בסופו של דבר, החליט להציץ בספר כדי לברר מה העבירו אנשי הצבא הישראלים למפקד משטרת עזה, ורק לאחר מכן לשקול את צעדיו.כאשר פתח את החבילה ובה הספר הממולכד הופעלה הפצצה וחאפט´ נהרג במקום.
 
למחרת היום, ב-12 ביולי, פורסם בעיתונות המצרית כי חאפט´ נהרג בעלות רכבו על מוקש, והמצרים מעולם לא הודו בפומבי שישראל היא שפגעה בחאפט´.
בדו"ח של ועדת חקירה מצרית, שהוגש לנשיא עבד אל נאצר ונמצא בעת כיבוש עזה במבצע קדש, נכתב בין היתר: "זה היה תכנון שטני של המודיעין הישראלי, שאנשיו ניצלו את תמימותו של הסוכן הכפול ועשוהו מכשיר לביצוע מזימה שפלה. המודיעין הישראלי פעל בפיקחות ובדרכים עקלקלות".

חיסולו של חאפט´ תרם תרומה מכרעת להפסקה של פעילות הפדאיון בישראל.
באותה עת נשלח על ידי אנשי יחידה 504 בירושלים ספר ממולכד גם אל הנספח הצבאי המצרי בירדן והביא למותו. יצוין כי הנספח הצבאי בירדן, קולונל צאלח מוסטפא, שיתף פעולה עם מוסטפא חאפט´ ואפשר לכמה מן החוליות שחדרו לישראל לברוח לירדן.






*הפֶדַאיון (בערבית: الفدائيّون) הוא כינוי משותף לקבוצות שונות, לא בהכרח קשורות זו בזו, של מחבלים ערבים שהופעלו בידי גורמים ממלכתיים במדינות ערב והסתננו לישראל למטרות טרור וגרילה החל מאמצע שנות ה-50 ועד שהוחלפו בארגוני הטרור הפלסטיניים באמצע שנות ה-60.
קולונל מסטאפה חאפט׳